متکازین

روستای زیبای جبل النور متکازین

متکازین

روستای زیبای جبل النور متکازین

متکازین

ســــلام بـــر متـکازین روستــای زیبــا ام
که کو هایش فروغی دارد از نور شهیدان

آدرس صفحه ما در اینستا گرام :
www.instagram.com/metkaziny
آدرس کانال ما در تلگرام :
t.me/metkaziny

روستای متکازین(قسمت سوم)

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۰۰ ق.ظ

💠بسم الله الرحمن الرحیم💠

ص٣

روستای زیبای متکازین


بعداز باز گشت حضرت آیت الله نصیری از نجف اشرف با تحصیلات عالیه ی اجتهاد در دهه‌ی ١٣٣٠ اقدام به تٵسیس حوزه علمیه‌ی نوکنده نمود،در آنجا سکنی گزید.حوزه‌ی علمیه ی نوکنده یکی از حوزه های علمیه‌ی موفق آن روز مازندران بود، آیت الله نصیری ضمن تبحر در شاگرد پروری برای معرفت و دانش  شاگردانش نیز همت گماشت. 

همان سالها بود که آیت الله به فکر تٵسیس علمیه ی دیگری افتاد که در راستای آن حوزه‌ی علمیه ی روستای متکازین را تجدید بنا کرد. لذا در کنار مسجد جامع روستای متکازین اقدام به ساخت ١٢عدد حجره در دو طبقه نمود که بعداز پایان تحصیلات در نوکنده در فصل تابستان حوزه‌ی علمیه‌ی روستای متکازین دائر بود. طلبه های زیادی از راه های دور و نزدیک به این حوزه می آمدند و مشغول درس و بحث میشدند.

بزرگان زیادی در این حوزه‌ی علمیه تربیت یافته و در خدمت اسلام و مسلمین قرار گرفته اند.

از جمله‌ی آنها؛

از آیت الله محمدی لائینی(ره)

آیت الله حاج سیدصابر جباری(ره)

آیت الله ربانی(ره)

همچنین آیت الله گرائیلی و آیت الله طبرسی نماینده ی ولی فقیه در مازندران که از شاگردان حضرت آیت الله نصیری به حساب می آیند را می توان نام برد.

آیت الله نصیری ضمن استادی در حوزه های متکازین و نوکنده در کارهای عمرانی روستاهای منطقه‌ی جبل النور نیز از قبیل  ساخت مسجد حمام تعمیر و مرمت راه های مالروی روستایی تأمین آب شرب بهداشتی روستاها همت گماشت.

در مسائل حقوقی مردم نیز آنان را هدایت و راهنمایی می نمود و درجهت حل اختلاف آنها برمی آمد. 

از جمله کارهایی که حضرت آیت الله نصیری در روستای متکازین در دهه های ١٣٣٠تا١٣۴٠ انجام داد؛ احداث حوزه‌ی علمیه، احداث مسجد جامع، احداث حمام، احداث منبع آب شرب لوله کشی و بهداشتی برای قسمتی از روستا مسجد و حمام. آیت الله نصیری اقدام به سنگفرش نمودن کوچه و خیابان روستا با مشارکت مردم همت نمود و روستای متکازین را از این امکانات بهره مند ساخت. درصورتی که در قبل از انقلاب، متکازین هم مثل بقیه ی روستاها دارای انجمن عمرانی ده، کدخدا، خانه‌ی انصاف و حزب رستاخیز و شرکت تعاونی روستایی به مرکزیت یارسم بود.

#ادامه_دارد...

منبع:سید جبل النوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی