متکازین

روستای زیبای جبل النور متکازین

متکازین

روستای زیبای جبل النور متکازین

متکازین

ســــلام بـــر متـکازین روستــای زیبــا ام
که کو هایش فروغی دارد از نور شهیدان

آدرس صفحه ما در اینستا گرام :
www.instagram.com/metkaziny
آدرس کانال ما در تلگرام :
t.me/metkaziny

روستای متکازین(قسمت هفتم)

يكشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

‍ ‍💠بسم الله الرحمن الرحیم💠


ص7

روستای زیبای متکازین


در زمان های قدیم مردم که به صورت ایل و طایفه ای زندگی و ییلاق و قشلاق می کردند؛ محل مهاجرت و قشلاق اهالی روستای متکازین بهشهر کنونی (اشرف البلاد یا خرگوران) و تمیشه قدیم بوده است؛ که از نیمه دوم فصل پاییز تا نیمه اول بهار هر سال به همراه احشام خود در آن جا ساکن می شدند. و از نیمه دوم فصل بهار تا نیمه اول پاییز در متکازین که ییلاق شان بود زندگی می کردند. 

با تردد و سکونت در بهشهر میرعبدالله یکی از علما و بزرگان که صاحب مقام و دارای نوکر و نفر و لشکر و از سادات خوش نام منطقه هزارجریب و منطقه تمیشان یا خرگوران یا اشرف البلاد بود، که از شش دانگ املاک آن منطقه و دشت چهاردانگش مربوط به میرعبدالله خان ثانی متکازینی بود که آن زمان تمام منطقه هزار جریب و دشت در حوزه جغرافیایی طبرستان قرار داشت؛ تحت حاکمیت حکومت وقت طبرستان بود.بعد از سرکار آمدن حکومت صفویه و راندن امیرتیمورگورکانی از منطقه طبرستان و به شهادت رسیدن سیدملک حسین بن سید حسن فرزند میرعماد از سادات جلیل القدر که در منطقه هزار جریب حکومت داشتند و تسلط و استیلای حکومت صفوی بر منطقه طبرستان، سلطان محمد خدابنده یکی از شاهان صفوی جهت تحکیم پایه های حکومت خود با دختر میرعبدالله خان ثانی متکازینی، سیده خیرالنساءبیگم ازدواج نموده و تقریبا بهشهر را به عنوان اشرف البلاد بنا نهاد و پایتخت دوم ایران در بهشهر بود که آثار و بقایای حکومت صفوی هنوز در آن شهر از جمله کاخ صفی آباد،چشمه عمارت، منطقه توریستی عباس آباد که به عنوان تفرجگاه شاهان صفوی بود، قلعه پلنگان، شبه جزیره میانکاله که در حال حاضر محل مرکزی محیط بانی می باشد که آن منطقه نیز تحت عنوان شکارگاه و تفرجگاه شاهان صفوی به ویژه شاه عباس اول که فرزند سیده خیرالنساء بیگم بود؛ موجود می باشد. 

یکی دیگر از فقها و بزرگان علمی دوره صفویه که معاصر شاه عباس بود و در لشگر کشی ها شاه عباس را همراهی می نمود عالم و فقیه بزرگ میر برهان الدین محمد باقر استرآبادی معروف به میرداماد بوده است که از متکازین جهت تحصیل به گرگان مهاجرت نمود. وی فیلسوف، متکلم و فقیه برجسته ی دوران صفویه و از ارکان مکتب فلسفی اصفهان است. او با دختر محقق کرکی ازدواج نمود و به همین خاطر او را داماد نامیدند.

یکی دیگر از بزرگان متکازین میرعبدالعظیم پسر میرحسین خان مازندرانی متکازینی که از نزدیکان سیده خیر النساءبیگم بود که با پنجمین دختر شاه عباس صفوی به نام شهربانو بیگم ازدواج کرد.میرعبدالعظیم داروغه اصفهان در عصر شاه عباس صفوی بود.

سادات متکازین از زمان گذشته تا کنون در حکومت های محلی، منطقه ای و کشوری مختلف دارای نفوذ و قدرت بوده اند؛ که تا به امروز نیز ادامه دارد.

#ادامه_دارد...

منبع:سید جبل النوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی