متکازین

روستای زیبای جبل النور متکازین

متکازین

روستای زیبای جبل النور متکازین

متکازین

ســــلام بـــر متـکازین روستــای زیبــا ام
که کو هایش فروغی دارد از نور شهیدان

آدرس صفحه ما در اینستا گرام :
www.instagram.com/metkaziny
آدرس کانال ما در تلگرام :
t.me/metkaziny

پالان دوزی

جمعه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۱۵ ب.ظ

                                                    بسم الله الرحمن الرحیم

پـالان دوزے

  پالان دوزی از جمله شغل هایی است که ردپای آن را در هر نقطه از ایران هنگامی که از چارپا برای انجام امور روزمره کشاورزی و دامپروری و روستایی استفاده می شود می توان مشاهده کرد.این شغل در واقع به معنای ساخت پالان برای اسب، قاطر یا الاغ است.

  پالان دوز در فرهنگ فارسی دکتر معین به معنای آن که پالان می دوزد، پالان گر و پالان دوزی [Pālānduzi] در فرهنگ فارسی عمید به معنای  شغل و عمل پالان‌ دوز آورده شده است.

  هزارجریب نیز از جمله مناطقی است که با توجه به شمار زیاد دام ها و مناطق صعب العبور، ناگریز استفاده از چارپایان برای انجام امور روزانه مد نظر قرار می گیرد. در عین حال وجود شغل چاربیداری یا چوکشی نیز از جمله مواردی است که لزوم وجود استاد پالان دوز را می طلبد. در واقع به نوعی می توان گفت که این شغل ، حرفه و هنر چاربیداران است.

  پالان دوزی از آن جمله شغلهایی است که با توجه به شرایط محیطی منطقه ضروری به حساب می آید اما امروزه این شغل تنها به کورسویی زنده است و شاید به تعداد انگشت شمار افرادی باشند که در این شغل مانده و آن را زنده نگه داشته اند.

ڪانال۱۰۰۰جریب

@jrib1000

۹۶/۰۵/۲۷
محمدی متکازینی

معرفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی